Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).

Więcej informacji na temat polityki prywatności znajdziesz tutaj.

Kategorie

logo
Jaki mikrofon wybrać do nagrywania wokalu?

Jaki mikrofon wybrać do nagrywania wokalu?

Nagrywanie w domowym zaciszu, zwane także homerecordingiem, staje się coraz popularniejsze. Aby zacząć rejestrować swój wokal, potrzebny będzie przede wszystkim odpowiedni mikrofon. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy jego zakupie.

Dynamiczny czy pojemnościowy? To zależy

W profesjonalnych studiach najczęściej spotykane są mikrofony pojemnościowe. Charakteryzują się szerokim pasmem przenoszenia, dzięki czemu są bardziej czułe i wrażliwe. Do prawidłowego działania wymagają dodatkowego zasilania, najczęściej fantomowego. Ceny mikrofonów pojemnościowych są naprawdę zróżnicowane, dochodząc do kilkunastu tysięcy złotych, a nawet więcej. Oczywiście w zastosowaniach domowych wystarczające będą tańsze modele, kosztujące od około 400 do 1000 złotych. Świetnym wyborem będzie Rode NT1-A, uważany za najcichszy pojemnościowy mikrofon studyjny na świecie, czy Rode NT1000, nieco droższa konstrukcja australijskiego producenta.

Domowe studio nagraniowe, co niezbyt zaskakujące, rzadko kiedy jest przygotowane do nagrywania wokalu równie dobrze co profesjonalne studio. Jeśli akustyka pomieszczenia jest naprawdę kiepska, lepszym wyborem może być porządny mikrofon dynamiczny, który pozwoli na uniknięcie niepożądanych szumów z otoczenia. Przykładowe modele to legendarny już Shure SM58, który uważany jest za najpopularniejszy mikrofon na świecie, czy nieco droższe Electro-Voice ND76 oraz ND86. Mikrofony dynamiczne nie wymagają zewnętrznego zasilania. Są bardziej odporne na czynniki zewnętrzne, dzięki czemu nadają się doskonale do zastosowania na scenie.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze mikrofonu do domowego studia nagraniowego?

- Charakterystyka kierunkowa – mówi o kierunku, z którego zbierane są fale akustyczne z otoczenia. Mikrofony jednokierunkowe nagrywają dźwięk wyłącznie z jednej strony, dwukierunkowe z dwóch, a wielokierunkowe z każdego kierunku. Mikrofony jednokierunkowe dzieli się dodatkowo na kardioidalne, hiperkardioidalne, superkardioidalne i typu shotgun. Do nagrywania wokalu najczęściej wykorzystuje się mikrofony o charakterystyce kardioidalnej.

- Rozmiar membrany – mikrofony pojemnościowe dostępne są w wersji małomembranowej oraz wielkomembranowej. Te pierwsze są mniejsze, tańsze i lżejsze, ale jednocześnie charakteryzują się większymi szumami własnymi oraz węższym pasmem przenoszenia. Lepszym wyborem będzie więc mikrofon wielkomembranowy.

- Czułość na dźwięki otoczenia – ogólnie rzecz biorąc, membrany większe i bardziej podatne są bardziej czułe niż membrany mniejsze i sztywniejsze. Im większa membrana, tym łatwiejszy „rozruch”, a w efekcie mocniejszy sygnał na wyjściu. Czułość wyrażana jest w miliwoltach na paskale (mV/Pa).

- Redukcja szumów – niektóre mikrofony wyposażone są w rozwiązania pozwalające na redukcję wibracji.

- Rodzaj złącza – w mikrofonach profesjonalnych stosuje się najczęściej złącze XLR. W modelach konsumenckich może być to złącze USB, jack 6,3 mm lub mini jack 3,5 mm.