Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”).

Więcej informacji na temat polityki prywatności znajdziesz tutaj.

Kategorie

logo
Jakie oświetlenie wybrać na początek?

Jakie oświetlenie wybrać na początek?

Zastanawiasz się jakie oświetlenie wybrać na początek? Jesteś młodym dj, lub masz zespół i chciałbyś kupić sprzęt, ale nie wiesz od czego zacząć?

Większość młodych osób rozpoczynających przygodę z graniem jako dj czy zespół na imprezach okolicznościowych czy też w klubach prędzej czy później staje przed problemem wyboru oświetlenia scenicznego.

Temat nie jest prosty, a do tego nabiera on co raz większego znaczenia. Występ oparty na samym dźwięku nie jest tak efektowny jak ten gdy dysponujemy ciekawym zestawem oświetleniowym. Pary, led bary, coby, głowy ruchome, washe, spoty jest tego naprawdę dużo więc warto żebyś przed zakupem swoich pierwszych urządzeń zastanowił się nad kilkoma sprawami.

  1. Przeznaczenie

Zadaj sobie pytanie jak często i do jakiego typu imprez chcesz używać oświetlenia. Czy są to jedynie małe imprezy okolicznościowe, imprezy na 200 osób lub większe, a może masz w zamyśle naprawdę duże koncerty?!

Proste urządzenia o małej mocy można kupić już a kilkaset złotych[, jednak trzeba pamiętać, że będą one w znaczny sposób ograniczone mocą, lub możliwościami. Jeśli zastanawiasz się nad małymi imprezami i interesuje cię prosty sprzęt wymagający minimum obsługi to warto wziąć po uwagę efekty świetlne. Derby, lasery, led bary, lub inne to doskonałe rozwiązanie dla młodych dj  i zespołów które chcą urozmaicić swoje występy, ale nie dysponują dużym budżetem i wiedzą o oświetleniu.

Osoby które interesują się trochę bardziej tematyka opraw świetlnych z całą pewnością sięgną po głowy ruchome. Rozwiązanie to daje dużo więcej możliwości pod kątem sterowania, mocy i ogólnie możliwości. W zależności od potrzeb możemy wybrać urządzenia słabsze idealne na małe sale ( mini spot 10, mini spot 20, mini spot 30 W ), średnie spoty i beamy od 60 W do 150 W,  lub  mocne od 180 W w górę.

Dobierając głowy warto wziąć pod uwagę kilka rzeczy. Czy będziemy grali imprezy w zaciemnionych pomieszczeniach, czy zdarzy się nam impreza przy świetle dziennym. Jest to o tyle istotne, iż niektóre z urządzeń dysponują dość słabymi diodami led i ich praca w zderzeniu ze światłem słonecznym jest kompletnie niewidoczna.

Jeśli szukasz taniego oświetlenia o maksymalnie uniwersalnym charakterze to powinieneś zainteresować się również reflektorami Led Par i listwami ledowymi Led bar.  W zależności od tego co byśmy chcieli oświetlić, możemy zdecydować się mniejsze słabsze i tańsze urządzenia, bądź takie które mają imponującą moc i wykonanie. Dużą zaletą takich opraw świetlnych jest ich uniwersalność. Led Par może być stosowany zarówno jako światło efektowe umieszczone na rampie bądź statywie ls, pracować w rytm muzyki, oferując jednocześnie efekt stroboskopu, albo jako światło dekoracyjne do podświetlenia danego elementu wnętrza, konstrukcji scenicznej. Led bary mają podobną funkcjonalność jak wcześniej wspominane reflektory z tą różnicą, że świecą dużo szerzej – więc oświetlenie np. ściany wymaga mniejszej ilości urządzeń, oraz dają możliwość łączenia w większą konstrukcję tzw. piksel mapę.

  1. Budowa urządzeń

Kupując oświetlenie powinniśmy zwrócić uwagę na to jak są wykonane i o jakich gabarytach sprzętu mówimy.

Jeśli zamierzamy dość często przemieszczać się z naszymi urządzeniami to musimy się liczyć z utrudnieniami dotyczącymi ich wagi i wymiarów. Nie każdy sprzęt zmieści się do naszego samochodu, a ciężkie światła dość mocno wpływają na nasze zdrowie fizyczne. Dlatego optymalnym wyborem jest znalezienie możliwie jak najmniejszego i najlżejszego urządzenia o maksymalnych możliwościach pod kątem zastosowania. Pewnych rzeczy nie da się jednak uniknąć. Jeśli decydujemy się na głowę ruchomą powyżej 100W to na wagę zbliżoną do urządzeń efektowych, dyskotekowych, czy reflektorów nie ma co liczyć.

Odrębny temat to dostępne wejścia i wyjścia dla przewodów oświetleniowych i prądowych. Na rynku można spotkać tyle rozwiązań ile jest samych urządzeń dlatego powiemy wam czego szukać, żeby uniknąć zbędnej pracy i nieprzyjemności. Najbardziej popularnym rozwiązaniem odnośnie zasilania jest standardowy 3 pinowy kabel zasilający wpinany do urządzenia. Oczywiście istnieją również wejścia power con dużo lepsze od tego popularnego rozwiązania. Co jednak gdy  jesteśmy na imprezie kilkaset kilometrów od domu i zapomnieliśmy powercona lub okazało się że jest uszkodzony?! Ilość sklepów muzycznych z takim typem przewodów jest mocno ograniczona i mimo wielu zalet powercon przegrywa ze standardowym przewodem właśnie pod kątem dostępności.

Jeśli jesteśmy już przy zasilaniu to dość istotną kwestią jest by na urządzeniu pojawiła się opcja power out – czyli wyjście zasilania. Jest to doskonałe rozwiązanie do tzw. metody podaj dalej. Dzięki temu unikniemy przedłużaczy i dziesiątków kabli zasilających prowadzących do naszego oświetlenia. Podobnie sprawa ma się w przypadku złącza DMX. Tu też polecamy opcją z DMX IN/ DMX OUT.

  1. Akcesoria

Z pozoru rzecz nie istotna, ale konieczna. Casy na oświetlenie, pokrowce, torby, kable DMX, przewody prądowe, haki, statywy. Zazwyczaj robiąc rozeznanie nie bierzemy pod uwagę tego, iż będziemy musieli się liczyć z zakupem dodatkowych rzeczy. Nasze oświetlenie musimy w czymś transportować, fabryczne kartony szybko się niszczą i nie zapewniają odpowiedniej ochrony, a przecież urządzenia kupujemy by świeciły, a nie jeździły po serwisach. Można się zdecydować na solidne casy do głów ruchomych, led barów, parów, lub pokrowce i torby na mniejsze głowice, efekty i reflektory.  Warto również zaplanować odpowiednią ilość przewodów DMX i zasilających, oraz mocowania.